8 skridt til at udvikle en skræddersyet hjemmeside uden binding:
Hvilket website er du?
Det tager 100 millisekunder af bedømme et andet menneske. Psykologiske studier viser, hvor hurtige vi mennesker er til at vurdere nye mennesker, vi møder. Det er ikke meget anderledes, når mennesker første gang ser din hjemmeside.
Når en læser kommer ind på dit website, så danner læseren sig lynhurtigt et billede af, hvem du og din virksomhed er, og hvad din virksomhed kan tilbyde dem. Er virksomheden værd at bruge mere tid på, er der noget at komme efter for læseren? Eller hopper læseren ud, næsten lige så hurtigt som de er kommet ind?
Inden du bliver bekymret over bounce rates (lidt om dem længere nede), så er det værd at overveje, hvad du egentlig vil med din hjemmeside, og hvad vil du have læseren til at forstå og gøre. Læserens “what’s in it for me” skal være nemt og hurtigt at aflæse, uanset om læseren skal informeres, købe eller inspireres.
Hovedbudskabet skal frem. Hvad handler siden om, hvilken historie vil du fortælle? Hvordan fungerer det i det store billede, så du sikrer sammenhængskraft. Men inden budskabet kommer rigtigt i mål på et website, er der en række skridt at tage.
- Navn/domæne/hosting
- Valg af platform
- Navn/visuelt udtryk/grafisk design
- Menu/Navigering
- Sprog og indhold
- Call-to-actions/konvertering
- SEO/søgemaskineoptimering
- Måling/evaluering
1. Hvad hedder du og hvor bor du på internettet?
Hvad hedder din hjemmeside? Her starter det hele. Det er vigtigt, at der kun er én hjemmeside, der helt præcis kan hedde “dit navn punktum dk eller com”. Derfor skal vi finde et hjemmesidenavn – et domæne – der ikke allerede er taget. Hvis du altså ikke allerede har et domæne, der fungerer fint, men blot skal have skabt et nyt website på domænet.
Navnet bør være nemt at huske. Da bølgen af såkaldte dot.com-markedsføring i internettets ungdom handlede om at synliggøre hjemmesidenavne, så handlede det om at sikre, at folk kunne huske “dit navn punktum dk”, og så ville gå ind på din side. I dag er SEO (søgemaskineoptimering) nok så vigtigt, men mere om det længere nede.
Når et brand – produkt eller firma – skal finde et navn, vil det i dag derfor være en elementær del af øvelsen at sikre, at navnet også kan bruges som et godt domænenavn. Den øvelse har vi på Clockwork gennemført i adskillige navneprocesser for kunder.
2. Platform – WordPress eller andre systemer
Valget af platform for websitet bliver sommetider en næsten religiøs diskussion. Forskellige hjemmesideudviklere har deres favoritter. Det skal ikke være nogen hemmelighed, at selv om vi hos Clockwork har erfaringer fra adskillige systemer, så er vi glade for at arbejde i WordPress, som vi også ser en lang række rationelle fordele i, for vores kunder.
WordPress er open-source, så du skal ikke betale licens for at bruge den. I mange år var det standard, at hjemmesider blev bygget på licensbaserede platforme, og det var ofte en fordel bureauerne: Det kunne give arbejdsfrie licensindtægter i de følgende år, og det bandt kunderne, der ikke kunne manøvrere frit. Ofte var der endda monopol på, hvilke bureauer der havde rettigheder til at arbejde med de enkelte platforme.
WordPress kræver sjældent en masse dyrt kodningsarbejde. Softwaren er gratis, og der er platformen så mange funktioner, at det er muligt at bygge stort set alle typer websites, fra blogs over branding-sites til webshops. Og funktionerne bliver konstant opdateret og udviklet, og de er enkle at opdatere på din hjemmeside.
Måske har du allerede et website på en anden platform, og det virker måske lidt uoverskueligt at skifte platformen. Men det kan meget vel spare dig for besvær og penge at skifte alligevel, fordi WordPress kan gøre mange ting enklere. Bl.a det arbejde du og din virksomhed selv bruger ressourcer på, med at tilføje og opdatere indhold på siden.
WordPress er blevet så udbredt, at rigtig mange brugere – også nye ansatte – er fortrolige med at arbejde i content management systemet. Det fremtidssikrer CMS-arbejdet og SEO-arbejdet, også når for nye medarbejdere og nye samarbejdspartnere og webbureauer.
3. Vis hvem du er med grafisk design
Det umiddelbare udtryk på en hjemmeside kan være en temmelig intuitiv og subjektiv ting. Derfor er udtrykket så vigtigt, det grafiske design og den sproglige form så afgørende. Undersøgelser viser, at mere end 90% har mistillid til et brand, hvis designet på hjemmesiden er dårligt, og færre end 10% hvis indholdet er ringe.
At skabe design med appel er til gengæld mere end kreativ intuition. På Clockwork er det en professionel disciplin, at sætte sig ind i både afsender, modtager og marked, og få det rigtige fundament. Clockwork Ringen er et strategisk værktøj, der fungerer både offline og online, til kampagner og websites.
Vi tænker i sammenhænge, og det gælder ikke blot en sammenhængende designlinje på tværs af medier. Alle indsatser skal arbejde i samme retning og skabe sammenhængskraft. En stærk hjemmeside er med til at øge kraftet, uanset hvilken rolle den spiller i sammenhængen.
4. Burger eller noget på toppen? Hvad har du på menuen?
Du har sikkert prøvet at surfe restauranter, når du er på et feriested. Man skimmer lige den menu, der hænger ude foran. Når du ser noget, der ser godt ud, så går du ind. Lige så vigtig er menuen på et website, når kundeemner surfer på nettet.
Nogen hævder (lidt firkantet), at menuen for navigering er forskellen på et bounce (brugeren forlader sitet) og en konvertering (brugeren laver et køb eller tager kontakt). I hvert fald er der undersøgelser, der viser, at navigeringen er vigtigere for brugervenligheden (usability) og oplevelsen af siden (user experience) end stort set alt andet på dit website.
Når vi på Clockwork designer hjemmesider, så er menustrukturen helt væsentlig i de indledende øvelser. Hvilke links til sider skal med, hvordan præsenterer vi dem, hvordan skal de organiseres og struktureres? Brugeren skal hjælpes bedst og nemmest muligt rundt og frem til det ønskede indhold
I dag bliver websites oftest set på mobilen, og det er blevet almindeligt at tænke mobile-first i designet. På mobilen genkender de fleste hurtigt “burgermenuen”, de tre streger, hvor man kan klikke menupunkter op. Det har fået en del til at nøjes med den, men der kan være mange gode grunde til stadig at have en struktureret menu i toppen, evt. med dropdowns til undersider.
Delbarhed er desværre ofte en lidt overset funktion på hjemmesiden. Det er vigtigt at tænke ind i menustrukturen, at de enkelte sider nemt kan deles på for eksempel sociale medier, så læsere trækkes ind på websitet.
5. Relevant indhold på forskellige typer hjemmesider
Reklamens treenighed - afsender, modtager, budskab - gælder naturligvis også på internettet. Hvad er markedet og målsætningerne, hvilket formål har websitet, både i sig selv og i den store sammenhæng. Her er en række hovedtyper af hjemmesider, hvor indholdet skal afspejle formålet:
Corporate branding og produktbranding:
Virksomhedens ansigt – præsentation af brandet – er en traditionel rolle for en hjemmeside, uanset om det er en international koncern eller en lokal håndværksvirksomhed. Den fysiske brochure er ikke død endnu, men for de fleste er nettet det naturlige sted at søge viden om, hvem de kan handle med. Præsentation og brandhistorie bag en virksomhed eller et produktsortiment kan sagtens kombineres med sælgende indhold og konkrete tilbud. Ofte er hjemmesiden også et væsentligt element i employee branding og rekruttering. Det er bare vigtigt at være klar over, hvad målsætningerne er, og hvor vægten skal ligge på websitet. Google er ikke så glad for statiske sider, hvor der ikke sker noget. Kombiner for eksempel med en nyhedsside, og ikke kun med sociale medier.
Salg/tilbud/webshop:
Branding er ikke nok. Der skal også varer over disken. Sådan er virkeligheden i en virksomhed, uanset om den sælger fysiske produkter, services eller kompetencer – og om den skal have kunder i butikken eller sælger online. Websitet kan være meget mere end blot sælgende billeder og tekster. Det kan også formidle særtilbud, aktiviteter og anden aktualitet, lokaliter og åbningtider. Webshops er for længst blevet en del af danskernes hverdag, og det behøver ikke længere at være voldsomt tungt at bygge en netbutik. Men selv om meget kan automatiseres, så er vigtigt at huske, at salg altid er en løbende proces. Læg en plan, og sæt ressourcer af til at overholde planen. Også på websitet.
Public service, information:
Nettet er vigtigt når viden skal formidles, adfærd skal påvirkes eller handlinger skal inspireres. Tit foregår indsatsen sammenhængende i forskellige medier, men ofte er ankerpunktet et website, der binder tingene sammen og giver borgeren mulighed for komme lidt dybere ned i stoffet. Her, ganske som på andre websites, er det væsentligt at være klar over, hvad vi ønsker de skal forstå og gøre – og give dem veje til at gøre det. Vi har beskrevet et godt eksempel her.
Nyhedssider/blogs:
Har du noget på hjerte, historier at fortælle, nyheder at formidle? Nettet er nyheder, og indholdet kan formidles på flere måder på nettet: Tekst, billeder, video, podcasts. Integration med sociale medier kan have værdi på alle typer websites, men ikke mindst her. Det kan for eksempel være indlejrede YouTube-videoer, og det er ikke tilfældigt, at de store nyhedsmedier er umådeligt aktive på sociale medier.
Landingpages og kampagnesites:
Hjemmesider behøver ikke at være en varig størrelse. Man salgskampagner og offentlige indsatser kan støttes af kampagnesites, der giver en bund under kommunikationen. Når målgrupperne er fanget af kommunikationen, giver landingpages et sted at få den information, folk er blevet nysgerrige på. Det har vi skrevet mere om her.
Uanset typen af hjemmeside skal indholdet være relevant, interessant og læsbart for modtageren. “Content is king”, lyder en frase. Det handler ikke kun om sprogligt indhold og udtryk men også om billeder og visuelt udtryk. Indholdet skal fastholde læseren og skabe den ønskede effekt.
På websites taler vi ofte om bounce rates – et tal for hvor stor en del af de besøgende, der forlader siden hurtig igen – og den rate er næsten per definition ganske mange procent. Det skal man dog ikke nødvendigvis gå i panik over. Måske driver du for eksempel en nyhedsside, hvor det er fint, at folk blot læser den nyhed eller det blogindlæg, du har fået dem ind på.
De fleste kommercielle hjemmesider vil dog også have læseren rundt til flere sider og muligheder. Det skal indholdet så invitere til – ikke mindst for at få kundeemner til at reagere og handle. Mål derfor så vidt muligt på, hvor godt du holder på læseren, fx med Google Analytics eller et andet værktøj til opsamling af besøgsstatistik.
6. Gør interesse til handling med call-to-actions
Fortæl læseren hvordan man kommer videre. Bed om handlingen. Det er god latin, når vi taler salg og markedsføring. Men selv om vi ofte har som mål at konvertere et besøg til et salg, så kan en call-to-action – forkortet CTA - være meget andet end “køb nu”.
Når de ønskede handlinger er defineret, så skal de fremgå tydeligt på websitet. Det må ikke være en gættekonkurrence, hvordan hjemmesidens besøgende kommer videre. CTA’er bør ikke gemmes til sidst og i bunden.
7. Gør Google glad med SEO (søgemaskineoptimering)
Du kan skabe verdens fineste hjemmeside, men hvis ingen ser den, er det ligegyldigt. Du kan naturligvis gøre opmærksom på siden på forskellige måder, for eksempel på sociale medier. Men i den store sammenhæng vil de fleste lede på nettet efter det produkt eller den ydelse, du leverer.
Derfor er det så vigtigt at gøre sig gode venner med søgemaskinerne, at lave søgemaskineoptimering (forkortet SEO). For at omskrive et mange årtier gammelt slogan fra et fynsk reklamebureau: “Hjemmesider uden SEO er som at vinke i mørket – der er ingen, der ser dem”.
Det er nødvendigt at gøre en SEO-indsats for at komme højt på Googles søgeresultater, og dermed forrest i køen hos læserne. Hos Clockwork arbejder vi med en række redskaber, der måler hvor et website står, og som kan forbedre placeringen i søgeresultater for sitet.
Indledningsvist handler det ikke mindst om tekster, der rummer de ord og begreber, brugerne forventes at søge og spørge på – så søgeordsanalyser kan skabe værdi. Men Google har også andre måder at vurdere, om indholdet er brugervenligt, interessant og relevant, så Google-venlige tekst-længder er også vigtige.
Der er en lang række andre SEO-værktøjer, som linkbuilding og forskellige teknikker på selve sitet. Dem vil Clockwork gerne gå igennem med dig, ud fra den status, der er på dit website.
Du kan naturligvis også gøre en del med betalt annoncering, for eksempel Google Ads. Reklame virker!
8. Nåede du målet? Få viden om, hvad du opnår
Ikke bare på SEO-delen har Clockwork værktøjer til at måle, hvad der sker med hjemmesiden, og om du når de mål, du vil og kan opnå. Brug dem, for her finder du indsigter til at forbedre siden og øge effekten.
Det kan gøres mere eller mindre omfattende efter behov, men det behøver ikke at være raketvidenskab. På WordPress sider har vi længe brugt Google Analytics til basale målinger. EU's GDPR-regler har truet med at gøre det temmelig besværligt at bruge lovligt, fordi dato blev sendt over Atlanten, men en ny Privacy Shield aftale mellem EU og USA giver i skrivende stund lys forude.
Skal vi hjælpe med at udvikle din hjemmeside?
Kontakt Jan Lindholm
+45 4016 1602
jan@clockwork.dk