Reklamekampagne flyttede holdninger til specialefterskoler
Specialefterskolen er en kreds af efterskoler, der kan noget særligt. Specialefterskoler tilbyder rum og udvikling for unge med særlige forudsætninger.
Mange af disse unge var på vej til at blive klemt. Planer om den inkluderende folkeskole kunne presse dem ind i et almindeligt skolesystem og den undervisning på de stærkes præmisser, hvor de lider nederlag, fagligt og socialt.
Derfor ønskede et dusin efterskoler i sammenslutningen Specialefterskolen at skabe større kendskab og forståelse for, hvad skolerne kan tilbyde unge i en følsom og vigtig alder, og på den måde påvirke de politiske beslutninger. Clockwork i Odense blev valgt som reklamebureau efter en konkurrence.
Specialefterskoler er specielt tilrettelagt for elever med særlige behov. Det kan være elever med fysiske handicaps, læsevanskeligheder, indlæringsvanskeligheder eller andre særlige behov. Formålet er at give eleverne den bedst mulige undervisning, så de kan opnå deres fulde potentiale og forberede sig til videre uddannelse eller arbejdsliv.
Treårig kampagne planlagt skridt for skridt
Markedsføringen blev planlagt som et tre-årigt forløb, der rummede en bred palette af medier, fra en online portal til online film, printannoncer, tv-reklamer og meget andet. Det skulle flytte holdninger for et begrænset budget.
Historiefortællingen baserede sig på sætningen “at være glad for at være dig”, et stort og godt mål for en teenager med specielle udfordringer. Den tog udgangspunkt i de unges egen virkelighed, tæt på virkeligheden – og ramte en emotionel nerve.
De tre år i kampagnen blev planlagt med hver sit fokus. I år 1 var der - udover etablering af grundelementer som fælles hjemmeside som ankerpunkt for kampagnen – især fokus på rekruttering af elever. I år 2 var der fokus på branding af specialefterskolernes styrker (+rekruttering). Og i år 3 skulle der være fokus på offentlig debat (+rekruttering).
Kampagnen sejrede sig ihjel, så at sige. Det handlede ikke blot om, at de positive holdninger var styrket – vi målte løbende på kendskab og holdninger – men rekrutteringen udviklede sig også i den rigtige retning. Og den politiske trussel mod skolerne var ikke længere markant.
Så efter de tre år blev den fælles kampagne og det fælles website lukket ned. De enkelte specialefterskoler stod med et bedre udgangspunkt for deres egen markedsføring.
Clockwork udvikler og eksekverer kampagner med sammenhængskraft
Kampagnen for Specialefterskolen er bygget på indsigter, særlige forudsætninger og ikke mindst respekt for målgruppen.
Analyse er vejen til indsigt og indsigt skaber stærke ideer. Clockwork Ringen©, sikrer, at vi kommer gennem alle relevante skridt i processen og bidrager til sammenhængskraft. Både strategisk og kreativt.
Vi omsætter og forenkler indsigter og strategi til brugbare planer for kommunikation og kreativ platforme. Vi skaber holdbare koncepter, der kan foldes ud i stærke ideer og budskaber med appel til de rigtige målgrupper. Her er de grundlæggende Clockwork discipliner.
Har du brug for hjælp til at udvikle en respektfuld kampagne, der kan flytte holdninger?
Kontakt Jan Lindholm
+45 4016 1602
jan@clockwork.dk