Ambient marketing yarnbombede Formland til opmærksomhed
Formland var Danmarks største designmesse. Men pilen pegede nedad for messen, der hvert år samler den danske og internationale designbranche. Den stor overfor udfordringer som faldende besøgstal og stigende konkurrence fra internationale aktører.
Clockwork Reklamebureau A/S I Odense, blev valgt som det reklamebureau, der fik til opgave at hjælpe Formland med at vende tendensen. Resultatet blev en banebrydende kampagne, der ikke kun styrkede Formlands identitet, men som også skabte en bølge af opmærksomhed og massiv presseomtale.
Processen startede med grundig research og dialog. Ud fra den blev der udviklet en ny marketingstrategi med klare mål: Identiteten og positionen skulle styrkes. Flere danske og udenlandske besøgende skulle tiltrækkes. For at styrke Formlands position som den danske messe, der samler designbranchen, var det afgørende at tiltrække flere danske og internationale besøgende.
Strategien var basis for en ny marketingindsats. Det skulle påvirke designvirksomheder og kunder, såvel professionelle som private. Det handlede altså om at ramme flere målgrupper, der spændte fra udstillere, producenter, designere, forhandlere og leverendører af interiørprodukter til de private og professionelle besøgende.
Designmessens visuelle identitet revideret, så den fik sammenhængskraft overfor alle målgrupper. Grafisk redesign og udvikling af et nyt payoff var de indledende trin. Nøgleordene "Be inspired. Be connected. Be in business. Be there." blev grundlaget for den nye identitet.
Den nye grafiske identiteten fungerede holistisk på tværs af alle marketingkanaler. Clockwork tog en holistisk tilgang ved at implementere ændringer på tværs af forskellige kanaler, herunder tryksager, e-mails, sociale medier og en dedikeret app. Samtidig bragte Clockwork nye kanaler i spil med den kreative idé, der blev springbrædtet:
Yarnbombing blev den kreative indgang
Ideen om yarnbombing blev den kreative kraft, en kreativ og utraditionel tilgang, der virkelig satte skub i mediebevågenheden. Den skabte en bølge af opmærksomhed. Yarnbombing er en form for gadekunst, hvor strik eller hækling bruges til at dekorere offentlige områder og genstande. Her blev Formland yarnbombet af 50 entusiastiske strikkere, både før messen og under selve begivenheden.
Yarnbombing af Formland spændte fra farverige strikkeinstallationer til iøjnefaldende overhæklede figurer. Det blev ikke kun en visuel fornøjelse, men også en gennemgående, farverig og iøjnefaldende grafisk linje, bogstavelig talt en rød tråd, der gennemsyrede hele kampagnen. Det var en fusion af kunst og markedsføring, der ikke kun tiltrak opmærksomhed fra messegæster, men også fra medier og bloggere i både ind- og udland.
We Knit Love
Resultatet var overvældende. Yarnbombing-kampagnen skabte massiv presseomtale. PR-historien blev spredt i magasiner, aviser og på et væld af blogs og på sociale medier. Formlands transformation til et farverigt kunstværk blev ikke kun en begivenhed, der skabte opmærksomhed omkring Formland, men den pustede også til en en trend, der inspirerede andre.
I forlængelse af messen udgav Clockwork bogen "We Knit Love," der dokumenter yarnbombing-eventyret. Dette træk styrkede ikke kun kampagnens indflydelse, men cementerede også Clockwork som pionerer inden for glad markedsføring. Vi har stadig et lille restlager, og du er velkommen til at kontakte os, hvis du er interesseret.
Guerilla metoden som øjenåbner
Yarnbombing-kampagnen for Formland er et lysende eksempel på, hvordan en utraditionel tilgang kan omdanne en udfordring til en mulighed og sætte et aftryk både lokalt og internationalt. Den viser, at kreativitet og en unik tilgang kan være nøglen til at løfte et brand og sikre værdifuld opmærksomhed
Ambient markedsføring handler om at bruge usædvanlige steder og ting som utraditionelle markedsføringskanaler. Guerilla markedsføring er et andet ord for marketing, der rammer utraditionelt og overrumplende på steder, hvor modtagerens parader måske ikke er så meget oppe..
For Clockwork Reklamebureau handler det ikke mindst om at opnå den størst mulige effekt med et begrænset markedsføringsbudget, i kraft af den gode idé. Denne kreative tilgang har ikke kun gjort vores kunder glade, den har også givet os en anerkendelse for kreativ idérigdom blandt internationale kolleger.
Om man så kalder det ambient eller guerilla marketing: Vi kalder det glad markedsføring. For vores kunder bliver ofte glade for stor effekt af et lille budget.
Clockwork udvikler og eksekverer kampagner med sammenhængskraft
Kampagnen for Formland er bygget på dybdegående analyser af flere målgrupper. Analyse og research er vejen til indsigt, og indsigt skaber stærke ideer. Clockwork Ringen©, sikrer, at vi kommer gennem alle relevante skridt i processen, og den bidrager til sammenhængskraft. Både strategisk og kreativt.
Vi omsætter og forenkler indsigter og strategi til brugbare planer for kommunikation og kreativ platforme. Vi skaber holdbare koncepter, der kan foldes ud i stærke ideer og budskaber med appel til de rigtige målgrupper. Her er de grundlæggende Clockwork discipliner.
Har du brug for hjælp til at udvikle en kampagne, der kan flytte holdninger og mennesker?
Kontakt Jan Lindholm
+45 4016 1602
jan@clockwork.dk