Fiskeren - Kreativitet med sammenhængskraft

Hvorfor er “Fiskeren” blevet maskot for Clockwork Reklamebureau?


Vi har de sidste 30 år samlet på mere end blot erfaring. Du kender måske ”Fiskeren” fra barndomshjemmet, fra bedsteforældrenes stue eller fra et sommerhus. Det ikoniske maleri er for nogen blevet synonym med dårlig smag, på linje med ”Hjorten ved Skovsøen” over kakkelbordet. Den slags kan man da ikke have hængende i et moderne kommunikationshus med grafisk design som ét af specialerne? Ikke desto mindre er billedet blevet bureauets maskot. I Clockworks kantine finder du i dag en større samling originale kopier og reproduktioner.

Full-service - 5 grunde til at vælge et full-service reklamebureau

“Fiskeren” var slet ikke fisker – men redningsmand

Med mellemrum møder vi den opfattelse, at billedet er et dansk Skagensmaleri. Og nej, billedet er hollandsk. Det er et portræt af Dorus (Theodorus) Rijkers, der ikke var fisker. Han var en frygtløs redningsmand. I årtierne omkring år 1900 reddede han mere end 500 mennesker fra havets barske bølger. Hans mod gjorde ham til nationalhelt.

Han blev født i 1847 i den lille fiskerby Den Helder i det nordlige Holland. Han voksede op i en fiskerfamilie, hvor han lærte at sejle og fiske fra en tidlig alder. Men det var hans usædvanlige tapperhed og evne til at navigere i de farlige farvande, der skulle gøre ham berømt.

Theodorus “Dorus” Rijkers
FOLKEHELT: Dorus Rijkers blev berømt for sine redningsaktioner på havet.
FOTO: WIKIPEDIA

Han kom ind i den hollandske redningstjeneste i 1872. Hans første berømte redningsaktion skete i 1881. Rijkers og hans besætning blev kaldt ud for at redde besætningen på skibet Barque Australia, Det var drevet på grund under en frygtelig storm. Rijkers viste stor beslutsomhed og mandsmod, da han stod ansigt til ansigt med de rasende bølger, og han reddede alle 25 mand ombord.

Hans ry som en frygtløs redningsmand spredte sig hurtigt, og han blev en legende i søfartslandet Holland. Han blev kendt for at sætte sit eget liv på spil, når han skulle redde andre fra druknedøden. Hans hårde arbejde og tapperhed gjorde ham til et symbol på håb og sikkerhed for det søfarende folk.

Tysk maler skabte ikonisk portræt

I starten af 1920’erne blev Dorus Rijkers portrætteret på et maleri af den tyske kunstner Harry Haerendel, med et gammelt fotografi som forlæg. Det ikoniske maleri blev på tysk kendt som “Der alte Seebär”. Det viser Rijkers beslutsomme ansigt og modige udstråling, og det fanger øjeblikket, hvor han står klar til at redde liv.

På dansk blev billedet kendt som “Fiskeren”, og det blev et populært og yndet motiv. Det kom op at hænge i mange fiskerhjem over hele Europa. Og det blev så meget folkeeje, at det blev trykt i store oplag og solgt med glas og ramme, i flere størrelser.

Gennem tiden har billedet inspireret og appelleret til mange amatørkunstnere. Billedet og maleriet blevet kopieret utallige gange. Det blev endda et populært motiv for korsstingsbroderi. “Fiskeren” har derfor fået status som trivialkunst og senere som kitch.

Derfor blev “Fiskeren” Clockworks maskot

Nutidens markedsføring er blevet en sejlads på høje og omskiftelige bølger. Marketing bogklassikeren Blue Ocean Strategy beskriver de farlige røde oceaner, hvor virksomheder er fanget i vanetænkning og forældede reklamestrategier.

3D fisker

Clockwork er til for at redde vores kunder fra de lumske røde bølger, med mod og nytænkende reklameløsninger. Det er maleriet blevet et symbol på. Fiskeren er blevet ansigtet på evnen til at evnen til at navigere i udfordrende situationer, og han er en inspiration og motivation for bureauet.

Vi hjælper små og mellemstore virksomheder med at overleve i den hårde konkurrence. Vi kæmper for, at vores kunder kommer sikkert i land. “Fiskeren” er et kraftfuldt symbol på erfaring, mod og engagement.

Vi forstår ikke blot søkort, vi kan hjælpe med at føre skibet. Clockwork hjælper markedsførere med at udstikke kursen og navigere i det komplekse hav af klassiske og moderne reklamemedier, så de får reklame og marketing med sammenhængskraft til at nå forretningsmålene.

For resten: Vi har ikke et kakkelbord. Blot et klassisk teaktræs sofabord, i vores sofahjørne under billedet af Mona Lisa i krakeleret, guldmalet træramme. Her holder vi gerne uformelle kaffemøder.


Jan Lindholm Clockwork Reklamebureau Odense

Har din virksomhed brug for en kreativ rednings­planke?

Kontakt Jan Lindholm
+45 4016 1602
jan@clockwork.dk