Efter en grundig udbudsrunde har Odense Kommune valgt fem leverandører, der i de næste knap fire år skal levere informations- og markedsføringsvideoer til kommunen. Clockwork er én af de fem leverandører, der er kommet med i rammeaftalen. Udbudsprocessen foregik i to faser: En prækvalifikation og en endelig kvalifikation. I prækvalifikationen blev otte af de ansøgende virksomheder valgt til den endelige …
Nyt fra Clockwork om reklame, markedsføring, kommunikation
Færre stegte duer vil flyve på Facebook
Har du et brand, folk gerne vil tale med? Så har du sikkert oplevet en god gratis effekt, hvis du er god til at bruge Facebook. Nu har Facebook så varslet ændringer, der kan gøre det sværere og dyrere at nå ud med budskaber, tilbud og produkthistorier. Facebooks feed skal fremover vise flere historier fra dem, folk kender personligt – …
Hamburg Airport kategorivinder ved Summit Marketing Effectiveness Award
Summit Marketing Effectiveness Award er netop uddelt og kampagne for Hamburg Airport blev kategorivinder. Clockworks femårige kampagne for Hamburg Airport har været effektiv – også sammenlignet med effektive kampagner fra hele verden. Det har Summit Marketing Effectiveness Award belønnet med en Best of Category Award i Integrated Consumer Campaign. Kampagnen for Hamburg Airport må dog dele værdigheden som kategorivinder i …
EUs persondataforordning – nu skal ærmerne smøges op
Den nye markedsføringslov gælder fra 1. juli 2017. Men allerede nu skal markedsførere forberede sig på flere lovmæssige ændringer, når EUs persondataforordning træder i kraft den 25. maj 2018. Det er en forordning, der rummer stramninger af reglerne for, hvordan en virksomhed skal og må arbejde med personoplysninger. Det er en forordning, der skal tages alvorligt, for EU truer med …
Rivalisering som konkurrencefordel
Konkurrenter er noget, de fleste virksomheder gerne undgår. I hvert fald konflikten med konkurrenterne. Men ifølge en tysk rapport kan det faktisk være en spildt mulighed ikke at bruge rivalisering aktivt i markedsføringen. Rapporten hedder “Marketing, get ready to rumble: Why consumers appreciate brand rivalries”. Den er skrevet af Johannes Berendt og Sebastian Uhrich fra det tyske sportsuniversitet i Köln. …
Lempelser og stramninger af markedsføringsloven
Den 1. juli træder en ny markedsføringslov i kraft. Den skal dels sikre, at dansk lov lever op til EU-handelsdirektivet, men den tilpasser også loven til en ny virkelighed med blandt andet online markedsføring. Her er lidt nedslag fra den nye lov. Nye EU-begreber EU-ordbogen betyder blandt andet, at der kan skelnes mellem BtC og BtB markedsføring. Reklamerer man mod …
Hurtig udrykning: Visuel identitet og website for nyt firma
Lægdsgaard er et helt nyt firma etableret af folk med stor erfaring med miljøsanering og nedbrydning. Firmaet havde brug for meget hurtigt at komme i luften og i markedet med visuel identitet og et website, og den opgave klarede Clockwork på mindre end en uge. Firmaet skulle have en identitet, der signalerede tyngde og seriøsitet overfor byggebranchen, og som samtidig …
De unge: Don’t call us…we’ll call you…
Hvad er forskellen på et tv-program og en Youtube film? Et bud: Seerne bliver eksponeret for tv-programmet – mens de selv søger Youtube-filmen. Det er måske en af grundene til, at de unge ser mindre og mindre tv: De foretrækker selv at styre kommunikationen, også med brands. En undersøgelse fra DRs Medieforskning viste i starten af 2015, at mens et …
Følelser og frontallapper – når teenagere tager beslutninger
Når følelser tager styringen. Er du mor eller far til en teenager, så kender du det sikkert til bevidstløshed: Beslutninger, holdninger og handlinger er ofte impulsive, omskiftelige og uberegnelige – og affødt af andre ting end dine velmenende belæringer. Nyere videnskab viser, at det er der fysiske grunde til – og de grunde gør kommunikation til teenagere og unge til …
Lokale fødevarer går frem – men går discount tilbage?
“Discountbølgen dør ud”, skriver Finans.dk i en clickbait-overskrift til en artikel om lokalt producerede fødevarer. Men er de lokale produkter et alternativ til discount? Eller konkurrerer de snarere med eksotisk luksus, der ikke længere er så fremmed for danske brugere? Eller bare til den bløde mellemvare? Den lokale bølge er en realitet. I hvert fald satses der på den i …