Organisk SEO slår Google Ads
Du har kastet kroner efter nogen Google Ads, der bringer dig op i toppen af søgesiden på Google. Så klikker læsere sig ind på din hjemmeside, fordi du står højt oppe, kunne man tro. Men sådan fungerer det ikke helt. Research viser, at det giver langt bedre effekt at komme op i toppen af de organiske søgeresultater.
En undersøgelse fra firstpagesage.com viser, at betalte Google Ads blot giver en CTR (click-though-rate, det vil sige hvor mange der klikker sig ind på hjemmesiden fra et link) på i omegnen af 2%. Altså kun 1 ud af 50 klikker sig ind via Google-annoncering.
Til sammenligning viser udersøgelsen, at det giver en CTR på 39,8%, hvis man har den øverste placering i den organiske søgning og 19,7% som nr. 2. Samlet får de 3 øverste placeringer mere end ⅔ af alle klik på søgeresultatet.
Google Ads kan give sikkerhed for lidt synlighed
Investeringen i Google Ads behøver ikke at være spildt. En CTR på 2% er bedre, end hvis du slet ikke var på side 1 på Google. En analyse fra Backlinko taler om en CTR på blot 0,63 på side 2 på Google. Det er sjældent godt for forretningen af blive helt usynlig.
Et godt argument for Google Ads er naturligvis, at de er baserede på klikpris. Du betaler altså kun for de klik, du rent faktisk får, udover hvad du eventuelt betaler for at få udarbejdet annoncer, og for at få justeret annonceformuleringer efter de erfaringer, du gør dig.
Men hvis du virkelig vil noget med din synlighed på nettet, så er der ikke for alvor nogen vej udenom at lægge kræfter i organisk SEO (søgemaskineoptimering). Det kan være hårdt arbejde, for med stor sandsynlighed har du konkurrenter, der har luret den sandhed af. Og det giver ikke så meget, blot at være nederst på side 1.
Clockwork sætter SEO-arbejdet i system
Organisk SEO er et arbejdsfelt med mange parametre. Fra omhyggeligt arbejde med landingpages, de målrettede søgeord, placeringer og tekstlængder på websitet til både onsite og offsite linkbuilding, som også er effektiv for gode resultater på Google.
For at sætte operationelle mål for arbejdet, og for at finde ud af, hvordan du kommer derhen, må du vide, hvor du står. Clockwork arbejder med værktøjer, der afdækker din helbredssituation på Google. Hvor er der svagheder, hvor er muligheder for forbedringer og vækst? SEO-helbredet er målbart, og det bliver forbedringerne derfor også. Vi definerer og prioriterer indsatserne – de missioner, der kan føre frem til konkrete mål. Resultaterne er målbare – og ud fra dem kan vi definere nye missioner og sætte nye mål.
Er du nysgerrig på at vide, hvordan det står til med helbredet på dit website, og vil du vide mere om, hvor og hvordan du kan forbedre det, så kontakt Jan Lindholm. Så giver vi gerne dit website et gratis SEO-sundhedstjek.
Skal vi hjælpe med at optimere din hjemmeside?
Kontakt Jan Lindholm
+45 4016 1602
jan@clockwork.dk
Vi ser SEO i en større sammenhæng
Analyse er vejen til indsigt og indsigt skaber stærke ideer. Clockwork Ringen©, sikrer, at vi kommer gennem alle relevante skridt i processen og bidrager til sammenhængskraft. Både strategisk og kreativt. Vi omsætter og forenkler indsigter og strategi til brugbare planer for kommunikation og kreativ platforme. Vi skaber holdbare koncepter, der kan foldes ud i stærke ideer og budskaber med appel til de rigtige målgrupper. Derfor har vi mange kompetencer i spil når vi arbejder med SEO.