Fødevarer med nyhedsværdi – ikke kun i produktet
Nyhedsværdi er en afgørende faktor for et fødevareprodukt, overfor både detailhandlen og forbrugerne. Men nyheden behøver ikke at ligge i de traditionelle definitioner: Nyt produkt, ny variant, ny smag. Den kan også ligge i nye måder at bruge produktet.
Måske er produktet i det hele taget nyt for mange forbrugere, fordi de ikke har været i den traditionelle målgruppe for netop det produkt. Hvordan kan man forme tilbuddet for nye grupper af brugere? Måske kan produktet bruges på nye måder, der tiltaler forbrugerne, eller fanger bølger i tiden. Et banalt eksempel: Når chili er in, hvordan kan produktet så serveres med chili?
Denne type nyhedsværdier kan også markedsføres i traditionelle medier – det er der sådan set ikke noget nyt i. Men de lægger i høj grad op til inspirerende indholdsmarkedsføring på online medier, især sociale medier. Næsten 9 ud af 10 amerikanere finder opskrifter online. Ifølge Index Danmark er tallet lidt mindre herhjemme, men det er stadig langt de fleste – og næsten alle i gruppen moderne fællesskabsorienterede, som i høj grad kan fanges på Facebook.
Store fødevarebrands på Facebook
Mange større fødevarebrands er allerede aktive på Facebook, og mange gør et fint stykke arbejde med løbende at inspirere familiemålgruppen. Men nyhedsværdier gør sig nok så fint på for eksempel filmmedier, så inspirerende videoer på Youtube er en glimrende måde at formidle nyheder – og de kan spredes ad mange veje, også på Facebook, afhængigt af målgruppe. Og billedmedier som Instagram og Pinterest kan fint bruges om platform.
Under alle omstændigheder er det altid værd at tænke: Giver vi brugeren noget nyt? Fortæller vi noget, de ikke vidste? Når vi nogen, der ikke tænkte på os. Godt indhold er gode historier – og det er oftest historier med nyhedsværdi.
Det skal vel at mærke nyhedsværdi set med brugerens øjne. Så det er en god ting at starte med nyheden i sammenhæng med brugerens situation, fremfor at starte med produktet. Når nyheden har værdi i brugerens verden, får produktet tilført værdi.