Energimærkede hjemmesider skal mindske klimaaftrykket
Digital transformation bliver set som en del af løsningen på klodens klimaudfordringer. Men internettet er i sig selv blevet én af klodens store energislugere. Derfor er der de disse år større og større fokus på hjemmesider og deres andel af virksomhedens klimaaftryk. Det skal en kommende energimærkning gøre det nemmere at manøvrere i.
Din virksomhed er måske stødt på muligheder for at klimakompensere for websites. Rundt omkring på nettet markedsføres ofte lidt forsimplede måder at beregne en hjemmesides CO₂-udledning ud fra besøgstal og trafiktal. Ved at støtte klimaprojekter, kan virksomheden så kompensere og erhverve private certifikater som CO₂-neutral. Men det ændrer jo i bund og grund ikke websitets energiforbrug i sig selv – nogen vil endda kalde det greenwashing.
Derfor arbejder flere og flere også med at minimere energiforbrug og klimaaftryk ved at optimere webløsninger, blandt andet ved at mindske dataload. Men det er en ny disciplin for mange, og derfor har Danmarks Frie Forskningsfond sat gang i et projekt, der skal kortlægge, hvor meget energi forskellige elementer på en hjemmeside bruger. Projektet skal føre til operationelle bud på løsninger – og i sidste ende skabe basis for en energimærkning, ganske som på for eksempel hvidevarer.
Internettets klimaaftryk
Udfordringen er betydelig for det globale klima. Hvis informations- og kommunikationsteknologien var et land, ville det være verden tredjemest energiforbrugende land, efter USA og Kina, men foran Indien. Hjemmesider i sig selv er naturligvis ikke den eneste energiforbruger. Der går strøm til de computere og telefoner, der bliver brugt, og til netværk. Projektet vil især kigge på servere og brugere.
”De der bygger en hjemmeside, skal kunne vælge funktioner, der bruger lidt energi. Og i sidste ende skal vi gerne nå frem til, at en bruger kan se, hvis en hjemmeside kun bruger funktioner, der har energimærke A,” fortæller Maja Hanne Kirkeby i en pressemeddelelse fra DFF. Som adjunkt på Institut for Mennesker og Teknologi under Roskilde Universitet står hun i spidsen for projektet.
Forskningsprojektet har fokus på WordPress, som er det content management system, vi helst arbejder i på Clockwork.
”WordPress har et bagkatalog på 60.000 såkaldte plugins med forskellige funktioner, som du kan bygge din hjemmeside af. Dem vil vi gerne give energimærkater. Hidtil har kriterierne på internettet været, at hjemmesider skal være pæne og hurtige. Energi har ikke haft nogen plads, når hjemmesider skulle designes. Det er først begyndt at komme nu,” siger Maja Hanne Kirkeby.
Projektet forventes at levere resultater omkring nytår 2026/2027. Det bør naturligvis ikke forhindre nogen i allerede nu at kigge på at optimere hjemmesidens energiforbrug, og skalere elementerne til at fylde mindst muligt – men også sammenholde det med, hvad hjemmesiden skal gøre for virksomheden på nettet. Og på markedet.